Beneficiile mersului pe jos

Acum ceva timp citii un raport american al academiei de chirugie despre mers. Si despre cat de bun e mersul pe jos!! Mai ales ca sub
10% dintre oameni participa la marathoane, ciclism, jogging, sport si sala de forta zilnic, dar mersul ramane pentru restul, masa de 90% care e ca mine si ca voi: oameni obisnuiti. Da, pt noi mersul pe jos e bun si suficient daca e facut zilnic, minim 30min -1 ora,  la orice oraaaa din zi sau din noapte. 30 minute pe jos de mers pe jos in plus inseamna 30 minute mai putin din stat in masina/tv/la calculator. Sunt sigura ca orice poate face rost de 30minute extra din viata lui, fie prin coborat mai repede din autobuz cu 2-3 statii, parcat mai departe etc.
De ce sa mergem? pai pt sanatate: in randul persoanelor ce merg pe jos  minim 30min zilnic s-a masurat statistic:
– 50% sanse mai mici de stari depresive
-50%  sanse mai mici de cancere
– 70% sanse mai mici de hipertensiune arteriala
– 70% sanse mai mici de diabet
– 30% sanse mai mici de boli de colon
– 70% sanse mai mici de a avea probleme cu circulatia periferica

etc

De ce oamenii din oras merg mai putin? Ei bine, ma uit in jur si rumeg:
– Din obisnuinta!!! au joburi din ce in ce mai statice, 1 km de mers ni se pare deja muult
– masini din ce in ce mai multe, autobuze etc (comoditate)
– trafic mare, teama de a merge pe strazi din cauza masinilor (frica)

Si nici nu e musai de mers mult. 30minute -1 ora in plus vor face diferenta! Gratis, frumos, sanatos, usor. Mersul ramane cea mai accesibila forma de deplasare, de miscare, de sport, de activat circulatia sangvina periferica fara bani sau gimnastica sau diete specifice.

In privinta slabitului, daca mentinem aceeasi alimentatie (adica traim fara frustrazi, eu sunt din gama “no frustrations, sir”), se poate slabi usor doar cu mai mult mers pe jos.
Se pare ca un mers rapid (6km pe ora) duce la consum de 400 calorii pe ora. Un calcul sumar arata ca pe saptamana la 7 ore de mers in 7 zile, inseamna aproape 3000 calorii, adica… echivalentul a jumatate de kg slabit.  Bon, nu e musai de mers 1 ora zilnic rapid, sau 6km consecutiv, dar e nevoie de un plan si de respectat. Pentru asta recomand un pedometru ( sau instalat aplicatia pe mobil) pt a contoriza efortul.  In plus eu recomand si un excel pt a face intai o evaluare pe cateva sapt a ritmului actual de viata (cu ce greutate am si cati pasi fac zilnic in mod normal) si abia apoi facut un plan si bineinteles atacat si marit cantitatea de miscare. De ex, daca fac 5 mii de pasi zilnic si am aceeasi greutate constanta, cu un numar marit  de pasi ( sa zicem cu 50% in plus) cu siguranta ca voi slabi si construi un tonus si o masa musculara.

Foarte interesanta e formula de slabit: persoanele mai grase ce merg la un ritm de 6km/h vor slabi mai mult decat persoanele normoponderale la aceeasi viteza. In plus va aparea o faza de platou ( din punct de vedere a greutatii) pentru ca musculatura nou conturata cantareste si ea.

Mici trucuri ce pot deveni rutina descoperite de mine:
-de la munca ma intorc pe jos (nu in fiecare zi, ci cand vremea e faina).
-cobor cu 2-3 statii mai devreme din mijloacele de transport
-plimbare de familie/cu prietenii in weekend
-pornit pe jos pana/de la scoala cu copilul

Poate fi plictisitor uneori, stiu. Ei bine, schimbat strada, luat un coleg, luat prietenii sau vreun vecin: in loc de iesit la o cafea cu prietenele bune, mai bine iesit la o plimbare. Weekendurile iesiti in parcuri mari/padure/munte si facem o plimbare de cateva ore.

Luati-o progresiv: mai intai fixati 3 zile pe saptamana cu extra 15-20minute, apoi cresteti ( 5 ori pe sapt, sau cresteti durata). Cum fiecare solutie e unica si fiecare om e special, mergeti treptat pana acolo unde va simtiti confortabil.

Pentru calorii consumate si eficienta, vedeti un calculator aici:
http://www.mapmywalk.com/improve/calorie_calculator/
Am facut cateva simulari si un om obez (100kg) va consuma de cateva ori mai multe calorii decat mine (57kg).  Cum 7 mii calorii arse inseamna un kg dat jos, cum mers rapid (7km /h) inseamna aprox. 3-400 calorii la mine dar 1000 de calorii la un grasut, uite ca intr-o sapt. colegul meu poate slabi un kg fara sa renunte la nimic daca….

25 thoughts on “Beneficiile mersului pe jos”

  1. Impresionanta documentarea! În cazul meu, după 1 lună și jumătate de mers pe jos cam 3km zilnic , în 2 reprize de câte 30min n-am slăbit pentru că a crescut apetitul. In schimb, am remarcat un tonus fizic și psihic mult mai bun. Voi proceda la o analiză a traseului și a numărului de pași pentru a creste puțin câte puțin efortul depus. In plus, cred ca trebuie să umblu puțin și la combinații alimentare și la dimensiunea porțiilor.

    1. Lucrez in birou cu 2 grasuti experti in diete pe care nu le tin dar sunt chiulangii la orice inseamna miscare. Ei sunt sursa de inspiratie, ei se documenteaza; diferenta e ca din articole ei extrag numai partea negativa si scuze de a nu face nimic, pt ca ei scot informatiile ca sigur si musai nu functioneaza si cat de nociv e ( dar multe ilogice), pe cand eu si ceiallti colegi plecam pe jos si ne bucuram de o plimbare.

      Despre cazul tau, faptul ca ai crescut apetitul, explica. In plus sa nu uiti ca muschii cantaresc. Eu ma uit si la haine: cum stau pantalonii pe burta sau solduri …. Si la mine vad un tonus fizic mai bun de cand merg pe jos ( am 1.4km pana la metrou si de la metrou la birou inca 600m). Dus intors. Mai am si gradina dar de acolo rasare sigur tonusul meu psihic 🙂

  2. Matematica e o stiinta exacta. Biologia si nutritia nu. Ar fi frumos ca totul sa mearga pe baza de calcule si tabele. Cei grasi au avantajul ca pierd mai multe calorii decit tine, dar poate caloriile consumate suplimentar sunt alea pe care au “avantajul” sa le aiba din valorificarea mai buna a aceleiasi hrane ca tine.
    Ce voiam sa zic e ca rezultatele nu o sa fie fix cele din calcule, desi sigur mersul pe jos e un lucru pozitiv pentru oricine.

    1. Eu nu stiam nimic, merg pe jos minim 4km zilnic. Calculele le-au gasit colegii, dar ei chiar nu fac nimic pentru – la ei si 1-2km in plus ar fi super evident (ca sunt dubli cat mine, fiecare are peste 100 kg….)
      Pe mine ma amuza si socheaza ca exista o solutie atat de simpla si la dispozitie imediat.

  3. si eu merg pe jos de la tren la birou dar nu stiu cat e, diseara masor (in pasi??? :)))) ) si mai urc si sapte etaje, dap chiar si acum continui sa le urc
    si duminicile cand nu ploua(mai putin ultimile saptamani ca a fost groaznic) avem un traseu cam de 8-10 km, il facem cam in 3.5 ore….. cand se putea era mers activ, acum e mai mult plimbare
    aaa si duminica am mers pe jos pana la gara, cam 3 km dus, 3 intors :))))

    orice ce miscare e buna, pana si datul cu aspiratorul :))

    1. doar atat facem pe jos 🙂 birou-metrou, masurat cu google map. Eu mai am 1.4km casa – metrou (15min mers zvelt de caprioara).
      Eu vinerea mai bag si un intors pe jos (6km).

  4. Eu deja am 3 etaje de urcat de cel putin 4 ori pe zi, in medie de 5-6 ori, des car si bagaje.
    Si cam 50 minute de mers rapid zilnic obligatoriu, la care se adauga cam totdeauna cite ceva. Acum o saptamina am insotit clasa fetei in iesire, 3 km dus la deal, 3 km intors in ritm rapid aproape fugind.
    Fara legatura cu subiectul: Iulia, e cazul sa te felicitam pentru ceva care se pregateste?

  5. Eu am 1 km pana la statia de autobuz sau 1.3 daca-l iau /cobor la alta linie. Si inca juma de km din statie la birou. Juma de km pana la scoala. Am socotit o data ca fac cam 10km pe sapt cand mi-e lene. Ca daca mai fac o tura la magazin sau prin centru deja ajung lejer la 14-15. Si ma miram ca de unde acum cativa ani parca ma ingrasam si cu aer, acum mananc tot ce vreau si cand vreau (si mai mult decat atunci ) si sunt slaba. Nu schini, dar 56-57kg la 1.68m eu zic ca-s slaba
    Diana recently posted…reguliMy Profile

  6. Umblu mult, zilnic, sunt tot pe fuga. Nu as putea sa fac un calcul, si fiecare zi e diferita, nu fac aceeasi ruta. Partea rea este ca mai am si zile moarte, cand am timp liber acasa, ma mai cocotez pe sofa si nu ma coboara nimic de acolo :))
    Eu slabesc mult de la stres, ceea ce cam face parte din mine, din pacate. Apoi ma ingras tot de la el, ca mananac mai mult. O duc aiurea cu sanatatea, stiu.
    Mi se pare interesant ca de multe ori ma trezesc cu febre musculare, avand in vedere ca umblu mai mereu. Asta nu ar trebui sa se intample, decat la inceput. Dar eu o duc asa saptamanal :)) nu pot sa explic de ce.. poate din cauza ca acest exercitiu nu este la fel in fiecare zi, nu stiu.
    In general, totusi, sunt activa. Si imi place sa fiu activa, sa lucrez fizic, sa depun eforturi, de exemplu: cand ne-am mutat, am carat mobila si toate alea cot la cot cu sotul meu, imi duc singura bagajele si cumparaturile, si daca au 60 de kg :)), am zugravit apartamentul, am facut gauri in pereti, si sunt dispusa sa fac orice alt efort fizic (desi apoi am probleme, la doua mutari mi s-a intamplat sa imi fisurez coastele, plus alte taieturi, lovituri, si alte cele). Poate ca nu-s foarte tare, dar imi amortizez forta :))
    Vroiam sa fac innot, dar nu stiu sa innot si am renuntat. Vroiam la sala, dar sincer.. sunt multi bani. Asa ca m-am gandit sa ies sa fug, inca nu am inceput (de lene, da) dar ma linisteste faptul ca umblu mult, vrand nevrand tot fac putin exercitiu. Desi preferabil ar fi sa fac mai mult.
    Interesanta postarea! O zi placuta! 🙂

    1. Nici eu nu stiu sa inot si nici nu am mers la sala din motive aferente. Cu alergatul e cel mai simplu, pot iesi si la ora 6 dim. si la 22 🙂 , duar sa vreau 🙂

  7. Eu nu merg in fiecare zi pe jos, recunosc, insa atunci cand vine weekendul, nimeni si nimic nu ma opreste s-o fac! Ies cu sotul la plimbare la ora pranzului si ajungem acasa abia seara, tarziu, timp in care ne plimbam pe jos si ne oxigenam putintel plamanii cu aer curat, in parc. 😀
    Amy recently posted…Zile de varaMy Profile

  8. Nu cred ca am mai mers in viata mea pe jos, atat de mult cat am mers in Belgia si asta ti se datoreaza 🙂
    Merci pentru bunele obiceiuri pe care mi le-ai inoculat 🙂

  9. O viata cu mai multa miscare in ea nu ne aduce decat beneficii.
    Am constatat ca locuitul la curte te forteaza sa fii mai activ si cat de placut este sa lucrezi in curte, la verdeata cu soarele stralucind deasupra!
    Luiza recently posted…Iunie in imaginiMy Profile

  10. Mersul pe jos, dar si sariturile (pe verticala)…ajuta digestia, imbunatatesc starea de spirit. Vorba sotului meu: corpul e facut sa se miste, nu sa leneveasca.Al meu…leneveste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge