Alimente cu zero calorii un mit fantastic de atragator

 

 

Daca pana in 1989 noi romanii eram sub nutriti (eu nu, multumita eforturilor sustinute ale bunicilor ce aveau permanent in ograda vaci, porci, minim 100 gaini, gradina, beci si pod plin chiar in perioada fara electricitate), la 30 de ani dupa am ajuns o tara de supraponderali. Obezitatea e in floare si bolile cardiovasculare cauza a peste 60% din decese si se pot preveni  prin mici pasi..

Nu e nicio sansa sa scoatem placerea de a manca din romani, dar as vrea sa atrag atentia la placerea indoparii altora  (si nu numai la copii, ci si la musafiri, rude, prieteni etc) asa ca am adunat in ultimii ani o colectie de alimente valoroase cu …. aproape zero calorii ce pot corecta fix acest risc fara sa atacam si sa renuntam la placerea meselor.

De fapt, ce inseamna zero calorii? Realitatea e ca singurul aliment cu zero calorii e apa pura (daca are bacterii sau alge sau urme de proteine s-ar putea sa fie si acolo vreo juma de calorie 😀 ) – asadar apa e singura zero calorii.
Dar pe langa apa exista alimente care in procesul de digestie consuma suficient de mult incat sa balanseze aportul si in final corpul ramane cu aproape zero calorii dar un cumul valoros de vitamine, enzime, minerale. Aceste alimente ajuta in curele de   slabire cand INLOCUIESC bombele calorice traditionale numite sarmale, salata beuf, fripturi etc.

Bon, o sa adun aici cateva alimente la indemana ce au calorii aproape zero; lista o voi updata in timp si sper sa ma tin cat pot de ea:

  1. frunze gratis din natura: frunze de papadie, urzici, leurda, untisor. Si stiu sigur ca putem continua.
  2. fructele de padure. Daca stiti prin paduri de unde sa le culegeti, atunci faceti-o, dar aveti grija sa nu distrugeti tufisurile sa ramana si pe la anul. Padurile romaniei sunt generoase in fructe valoroase: catina, merisoare, zmeura, mure, fragute, coacaze, coarne, merisoare, afine, etc etc
    Congelati excesul – la iarna pot compune un smoothie  minunat.
  1. familia cruciferelor. Mai exact verze albe, rosii, de bruxelles, radichio, brocolli, conopida, varza chinezeasca, kale, hrean etc. etc. Crude sau murate (evit gatitul si potentez produsele crude) au calorii suficient de putine incat … o cina cu acestea (salate, dar fara adaos de maioneze) sunt cine cu cateva zeci de calorii, consumate de altfel in tocatul si pregatitul salatei.
  2. familia dicotiledonatelor. Stiti de castraveti, dar stiti si ca dovlecelul poate consumat la fel in salate?
  3. frunze gen spanac, ceapa verde, usturoi, andive, patrunjel, leustean, marar, salatele verzi, cresson, rucolla, macris, loboda, frunzele asiatice, frunze de morcovi si frunze de ridichi etc. etc. Frunzele verzi. Chiar si frunzele rosii de loboda sau de sfecla rosie.
  4. citrice. gref, si lamaie. Ok, au si zaharuri dar putine (mai putin decat portocalele si mandarinele).
  5. radacinoase: sfecla rosie, telina, ridichi, topinambur, radacina patrunjel etc. Rezista bine iarna, si se consuma si frunzele in salate.
  6. fasolea verde. Fiarta musai (nu se consuma crude). Ciupercile se consuma si crude dar si marinate.
  7. rosii si ardei. Ceapa si usturoi.
  8. mere si pere si prune. Aceste fructe au insotit poporul roman de mii de ani… se pare ca si caisele si zarzarele ar fi dar nu am cautat informatiile.
  9. alge. Si nu luati ca mine chlorella pudra 😀
  10. Ceaiurile de plante au zero calorii. Plante culese, sa se vada frunzele, nu cele la pliculete pt ca unele sunt indulcite si nicintr-un caz cele imbuteliate.
  11. germenii de seminte

Ce remarcai eu la alimentele astea? culorile vii!

 

Suficient? nu. Doar cu aceste alimente putem trai cateva saptamani-luni dar pe termen lung nu e o alimentatie echilibrata pentru ca bogata in vitamine, minerale, enzime, apa de calitate, glucide, dar nu in proteine si nici in grasimi: e nevoie sa le balansam si completam cu alte alimente, consistente.

Dar aceste alimente pot aduce beneficii minunate fix celor 60% din primul aliniat (mai ales daca mergem sa le culegem singuri 😀 pentru a combina miscarea cu necesarul),si pot creste speranta de viata cu 10-20 de ani fara a aduce pe la medic, si de ce nu, usureaza bugetul.

 

Daca mai aveti idei, va astept!

41 thoughts on “Alimente cu zero calorii un mit fantastic de atragator”

  1. Popcornul facut in casa, fara ulei, nu are calorii multe, dar are volum mare.
    Castanele, ca noi avem pe aici paduri de castani.
    Linte si naut incoltite, deci crude.
    Noi mincam dovlecel crud, cum zici, e bun in salate, la fel ca si ciupercile champignons. Ridiche neagra in salate.

  2. vlastarii…eu iarna asta am pus la salata vlastari facuti de mine de alfa-alfa; nu mai zic de cat de sanatosi sunt

    eu nu ma lupt sa am o alimentatie sub-calorica, ci mai degraba echilibrata; ea presupune si carne, da si de porc, si oua si branzeturi etc; cred ca greseala romanilor nu consta ca manaca sarmale si salata boeuf, ca oricum la cat sunt de migaloase ma indoiesc ca gospodinele le gatesc saptamanal, ci mai degraba in calitatea alimentelor ingerate si asta unii pt ca nu au resurse pt ceva mai de calitate si altii pt ca nu stiu sau nu le pasa…..
    si in nutritie ca si in finante si orice aspect din viata de altfel, tine de informare si de auto-educatie

    aaa si inca ceva…. eu cum merg extrem de rar in Ro ma izbeste faptul ca barbatii sunt “pufosi” adica grasi, durdulii si parerea mea e ca la asta contribuie si faptul ca se consuma enorm de multa paine de calitate indoielnica….

      1. Da, si eu m-am gindit la germeni : imi pun in salate. Eu mi-am luat mai nou un germinator (Alnatura) care-i de fapt un borcan obisnuit, mare, doar ca la gura i se insurubeaza o grila de plastic ( ce sa fac, e bun plasticul in cazul asta), care are un suport , astfel incit clatesti ce-i in borcan si apoi il pui pe o farfurie si suportul ala face ca borcanul sa stea oblic. Am incercat mai demult cu tifon la gura borcanului, dar nu era asa simplu, am si germinator cu o mica grila de metal, dar asta cu borcanul e mult mai simplu de folosit. Si daca se sparge, nu-i bai, ca pot lua orice borcan, numai grila sa ma tina.
        Nici piinea neagra cu maia nu cred ca ingrasa.
        La carne cred ca iepurele e cel mai putin caloric.
        Tot de pus in salate : patrunjel radacina, sau pastirnac.

      2. Barbatii mai sunt pufosi si burtoşi de la băutură,(vin,bere), sunt unii care beau zilnic nu doar un pahar ci juma de kg. sau chiar mai mult !

  3. Juma de kg zici??? Noi cind iesim cu prietenii in Ro sunt socata de cit pot sa ingurgiteze. Incep cu o halba de 1L si apoi inca una si poate inca una.
    Ma gindeam in timp ce-mi savuram pastele cu sos cu ficat de cod (mesri “o femeie” de reteta!!) la faptul ca noi reducem caloriile folosind alimente integrale. Faina de obicei semi, in prajituri mai fine pun alba, dar care nu-i chiar alba (alba e 55, eu am 65) . Orez integral fiert simplu nu-i prea bun, dar pun la sarmale si orez cu lapte. Cus-cus pt taboulé: integral. Paste semi sau integrale. Gris integral. In supa de fasole care e pe undeva un minestrone adaug cereale (griu, orz, secara, ce am la indemina). Toate bio, altfel n-as indrazni, ca pesticidele se aduna in coaja cerealelor. Fibrele continute in coaja sunt super si pt flora intestinala. Se zice ca acidul fitic din ele duce la absorbtie mai proasta a fierului in organism, dar m-a obligat dr sa-mi fac dozarea lui dupa ce am pierdut mult singe, imi prevestea scenarii sumbre gen ca o sa cad pe jos de anemie: eram la limita inferioara a normalului.

  4. Nu stiam de dovlecel crud in salate, o sa incerc. Eu pun ciuperci crude si-s tare bune si dau si consistenta
    romanii mananca in primul rand f mult catitativ. Ca si daca mananci doar cartofi si paine, dar nu cu tona si faci miscare, nu te pufosesti
    citricele ai scris? Eu cand am de dat 1kg 2 jos, mananc juma de grapefruit dimineata. Regleaza secretia de insulina
    a si cica inghetata e cu calorii din astea negative (ma rog ) :p mie imi place sa cred ca da
    Diana recently posted…ce mai citesc cand nu citesc prostiiMy Profile

  5. Ador frunzele de sfecla rosie, as minca in fiecare zi dar nu gasesc mereu.
    Frunze de morcovi si ridichi pun si in ciorbe nu numai la salate.

    1. Crud are f. putine calorii, da-i o sansa. In tigaie daca adaugi ulei, fiecare lingura de ulei are 100kcalorii deci s-o dus mitul meu, dar la gratar e minunat.

    1. nici nu exista zero calorii, e doar un mit. Dar atat de atragator ca unii chiar il cred. Cat despre restul = consider ca faci f. bine. Cheia e in echilibru si diversitate.
      Eu am ramas la zahar, nu folosesc indulcitori, nu am curaj sa risc din motive de alergii. Zahar folosesc 1 data pe saptamana, deseori deloc, mai des cand am musafiri 🙂 .

  6. Eu am dubii cu astea safe…Mai ales cu cele carora li se face multa reclama.
    Mai bine miere, zahar complet si , cum zice “o femeie”,redus zaharul. Si de aspartam se zicea ca e safe. Gustul dulce declanseaza oricum productia de insulina, deci in timp indulcitorii nu fac bine. Eu am citit de zaharul de cocos ca e bun, are indice glicemic foarte redus.

    1. Ehe, cate au fost la moda si apoi s-a dus. Tii minte ca in anii 20-30 a fost moda cola (buna!, cica) – uite-o nebuna acum. Apoi moda cu Pepey marinarul au vandut spanac cu tonele – desi acum s-a demonstrat ca omul absoarbe prea putin fier din spanac, tot carnea e baza. Dupa aia ani de zile au zis: margarina e buna, acum a devenit nebuna. S-au luat de slanina ca ar fii colesteroasa acum au recunoscut ca e ok in cantitati moderate si ca colesterolul vine de la tratate termica dar si fainoase prajite. Apoi a devenit bau bau prepararea termica( e drept, 10 minute la 50gr distruge 50% dinv itamina C, 2 minute pestte 40gr distruge vitamina A etc). Dar uite
      ca rosiile si fasolea verde prin tratare termica duc la asimilarea unor ingrediente rare in alte cazuri, si uite. Eu evit chimicoasele din motive alergenice dar si pt ca
      cei ce le inventeaza le testeaza unic, nimeni nu testeaza ce se intampla cu 3-5 chimicoase impreuna, tratate termic, plus inca 1-2 catalizatori extra. Si tot asa va continua lumea.
      La dulciuri raw mai folosesc mierea (rafaello iese minunat, mai facui una greceasca care are dulce doar in sirop dupa gatire asa ca eu am insiropat cu miere etc) – adaptarile sunt minore dar de efect.

      Solutia mie potrivita e in simplitate si traditionalism. Da, mananc slanina (iarna asta am mancat vreo 400-500gr si am dat si la copil – ii zice carne cruda) , fac iaurt, fac paine (chifle mai nou ca se coc mai repede), etc

  7. Oare la tine am citit teoria ca ce se minca acum sute de ani, e bun si acum? Toate noutatile astea cum bine zici: azi sunt la moda , miine…gata.
    Printre teoriile care se infirma acum e cea a grasimii, cica acum zeci de ani, sub influenta industriei zaharului s-a tot spus ca grasimile fac rau. Acum se pare ca grasimile nu-s asa rele, in schimb zaharul e otrava cea mai grava.
    Si se pare si ca teoria cu bautul a n litri de apa pe zi a fost promovata intens de firmele care imbuteliaza apa, mai bine bei cind ti-e sete (la oamenii sanatosi zic) . Ba chiar citisem cum ca daca exagerezi cu lichidele, iti incarci prea tare sistemul circulator si in timp iti slabesti inima, care e supusa unui efort suplimentar.
    Ce nu pricepem noi oamenii e ca daca vrei sa fii mai slab iti schimbi pe termen lung regimul alimentar si-ti reduci aportul caloric. Punct. Nu trisezi cu regimuri gen Dukan sau indulcitori si continui sa maninci la fel de mult… Si nici nu faci regim drastic ca apoi sa reiei viata dinainte. Ca e cum ziceai: nu o prajitura mincata o data te ingrasa…

    1. Da, si eu sunt adepta alimentelor specifice zonei, ce le consumam de sute de ani.
      Si de grasimi evident ca mi s-a acrit cate am auzit… dar na, problema e tratarea termica a grasimilor si mai ales CAT.
      Cu apa, o discutie interesanta am prins intre un belgian si un israelian: la scoala in israel copiii sunt verificati sa aiba palaria si sticla de apa, pe cand la belj… geaca de ploaie 😀 – nu le pasa de consumul de apa. Asadar sa spunem ca un om are nevoie de 2l de apa devine sofism 🙂 .

      In rest, cu slabitul, e interesant sa ne dam noi doua cu parerea, cat suntem normoponderale. Pe de alta parte daca nu noi, cine? obezii? Cu siguranta ca nu le iese bine, ca doar vedem rezultatul! Trisatul cu regimuri e doar un trisat, viata de zi cu zi e cea ce dicteaza. Dincolo de cazurile de boala (detectabile cu analize medicale), o viata zilnica in care o parte din alimentele rafinate sunt inlocuite cu alimente adunate aici, cu miscare si somn suficient si liniste in familie vor duce cu siguranta la o stare mai buna.

  8. Alimente cu zero calorii? Apa.
    În rest, toți grașii vor să slăbească, dar nimeni nu vrea să devină vegetarian.
    Cred că cititul etichetelor de pe produse e o modă. Sau o obsesie.
    Dar o să treacă.

    1. Ah, avui o discutie cu o ruda. In industria fainii. Imi aduce cadou o punga de faina de la tara, de la moara (industriala, nu artizanala) si imi zice mandru: e faina curata, fara aditivi! contine doar faina si oleaca de antioxidanti.

      1. 🙂
        Asta seamana cu atunci cind am primit legume de la tara, proaspete si sanatoase, doar ca “au trebuit tratate, ca altfel nu se face nimic”. Sau oua tot de acolo, gainile saracele imbaiate in antiparazitar, ca aveau paduchi. Sau “serviti-va cu fructe direct din pomi, ca mai ecologice ca astea nu gasiti”…cind cu citiva metri mai sus, pe deal, sunt plantati puieti de nuci, si fiindca proprietarul n-are timp sa coseasca iarba din jur, e stropit tot cu Roundup.
        Si astea le stim, le-am vazut…is “ecologice”. De fapt se zice ca agricultorii astia de ocazie folosesc cele mai multe produse.
        Roundup-ul imi aminteste de o casa vizitata acum, sotul tot trage sa o cumparam, eu nu, ca n-are pic de vegetatie pe terenul mare dealtfel: au dat cu ierbicid si au incercat sa planteze peluza, care n-a prins. Au zis ca sa nu ne amagim, toata lumea practica asta.

  9. Mai eu nu cred ca problema este din cauza volumului de alimente mancat ci din cauza ca legumele si fructele nu mai au nutrienti in ele din cauza solurilor deficitare si carnea este pompata cu de toate, plus animalele respective nu mai mananca o dieta apropiata de specie.
    Pe langa asta s-a inlocuit grasimea sanatoasa cu uleiuri vegetale “sanatoase” si de cand s-a facut trecerea asta au explodat cancerele si problemele cardiovasculare.
    Si nu in ultimul rand se mananca multe porcarii: zahar, zahar si iar zahar, pufuleti, dulciuri, vegeta, etc, etc, etc. Asta e de fapt problema cea mai mare, consumul de chimicale si de alimente straine corpului uman care nu stie sa le proceseze (ca alimentele modif. genetic).
    La tara la bunicii mei sa manca zdravan, mancarea inota in untura, oamenii nu erau grasi si nici bolnavi.

    1. La noi nu era asa multa untura – se termina repede, din iarna :), erau 3 adulti si 2-3-4 nepoti asa ca porcul era un porc ca se termina, iar vara mamaia taia cate o pasare pe sapt., primavara cate un miel proaspat fatat care era mai mult oase decat carne. Borsul era la putere si mamaliga cu branza.
      Si se muncea fizic mult. Numai iernile imi aduc aminte cum ningea si efort de curatat zapada, sau la udat gradina (duceam cu galetile, dar noi aveam norocul sa nu fie nevoie des), dar la animale (cateva vaci) duceam 2 galeti de apa de fiecare (si pica pe mine asta 😀 ). Daca as face efortul asta acum, as fi super muschiuloasa 🙂 -dar tot ce misc e rotita de la mouse…. Chiar si asa, mamaia iarna se ingrasa se se vaicarea ca are probleme sa se aplece sa se lege la incaltaminte (ingrasat inseamna 5 kg in plus, dar la o normo ponderala se simte) si primavara cu plecaciunile la straturile de gradina se duceau repede.

      1. Porumbul nu este un aliment sanatos. Romanii au avut multe carente nutritive din cauza ca se manca non stop mamaliga si fasole. Fasolea are acid fitic care impiedica absorbtia nutrientilor de catre organism. In Mexic nu se manca porumb cum il mancam noi ci ii “dezactivau” antinutrientii prin baie in var.
        Bunicii meu au trait in delta, in satul lor nu se manca multa fasole sau mamaliga ci se manca mult peste.
        Nu vad pe nimeni sa trambiteze efectele negative ale leguminoaselor, oleaginoaselor, porumbului din cauza antinutrientilor dar vad propaganda anti carne de ma apuca lehamitea.
        Bunicii nostri nu au fost feriti 100% de chimicale, se stropea si pe atunci, stim cu totii celebrul DDT, plus deja incepusera sa ia medicamente care au toate efecte secundare, vaccinuri. Deci nu au avut o viata sanatoasa 100% dar comparativ cu ceea ce respiram si mancam noi astazi a fost parfum.
        Problema este unde se va ajunge ca de oprit nu se opreste :(((

        1. In Moldova se consumau multe fasole dar si familia ei: si bob, hamei, hrisca, dar si semintele de canepa. Astea erau baza inainte sa se aduca fasolea si porumbul. Cu porumbul problema e ca romanii il culegeau prea devreme si necopt si a luat cateva sute de ani si la noi sa invatam sa il “servim”.
          In final carnea de tara e mai buna decat un porumb modificat genetic, dar sa nu uitam ca atatea comparatii intre felurile de alimente ajuta pentru ca intelegem, triem, alegem, invatam. Evoluam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge