Soferi din toata lumea, uniti-va

Impotriva risipei financiare, evident.
Nu v-ati prins ca nu am la inima bancile? bon, mai cititi pe blog :D. Si nu sunt singura.

 

Idee din una din cartile lui Suze Orman, The Courage to be rich, idee ce recomand  de citit la toti posesorii actuali si viitori de masina.
Suntem in generatia in care e ceva obisnuit sa avem 1 masina in familie (ba chiar 2) si asta datorita distantei  mari intre job si casa, scoala, etc. iar mare parte a populatiei a apelat la un credit pt asta. Din punct de vedere a investitiei, masina e un consumabil care se uzeaza si devalorizeaza din a 2a zi de la iesitul ei pe poarta fabricii, iar creditul treneaza timp de 5 ani, pe traseu apar nevoi ca reparatii puternice ale masinii sau schimbarea ei completa. Orice posesor de masina o traieste! ca a ajuns o data in viata minim in momentul sa o schimbe. Ei bine, acest moment poate fi bugetat din timp, si simplu.

– daca nu aveti masina, analizati bugetul si vedeti cat puteti aloca lunar. Sa zicem suma de 150 euro. Puneti deoparte suma asta, luna de luna. (suma am decis-o dupa ce am intrebat 2 persoane diferite cat ii costa rata la masina si au zis sume aprox. cu asta)

– daca aveti credit platiti-l ca de obicei (daca puteti face plati anticipate sau mai mari e si mai bine). Si in ziua cand ati platit ultima rata, incepeti sa platiti aceeasi suma (sa zicem tot 150 euro) dar in contul propriu de economii, cu un serviciu automat, eventual un cont/depozit bancar/borcan special pentru asta.
Aceasta plata din buget va ramane acolo mereu, fie vara fie iarna, fie concediu sau nu.

Resultat: cat timp masina se tine bine, banii economisiti se acumuleaza. In caz de pana/accident/reparatii capitale, exista suma rezerva. In caz ca masina se comporta bine pe termen lung, de ex inca 5 ani de la terminarea cerditului, vom avea economisiti 150 x 12 x 5 ani = 9000 euro (asta daca ii tinem in borcan acasa, dar daca facem o investitie cu grija avem si o mica dobanda). Daca masina e nevoie de schimbat la 5 ani dupa terminarea creditului: ei bine, acei 150 euro economisiti timp de 5 ani sunt fix banii de o noua masina si o masina fara credit este o decizie mult mai buna dpdv financiar decat o masina luata pe credit.

Dar daca nu o sa mai avem nevoie de masina sau decidem sa nu o schimbam?

9000 euro nu strica!

Avantajele pe care le  vad la  aceasta tehnici este ca permite controlul banilor si familia isi va cumpara fix masina care isi permite, rutina nu este schimbata asadar aparitia unei noi masini in locul celei vechi nu va duce la “stramtorari” de curea peste noapte si nici largiri miraculoase la sfarsit de credit, si nu in ultimul rand masina va fi adecvata bugetului familiei. Si evident fara indatorare la banca, fara drumuri si mai ales fara comisioane platite.
Bon, pt cei care rutina este in ritmul de zi cu zi si nu au nicio problema sa achizitioneze si o masina scumpa si sa isi eprmita intretinerea dar aleg sa ia o masina mai modesta si sa continue cu economisirea si investitiile.

20 thoughts on “Soferi din toata lumea, uniti-va”

  1. Eu am avut noroc pana acum. Lucrand in consultanta in BE-LUX, de la primul job de dupa facultate am avut masina de serviciu cu tot cu card de benzina.

    Pe mine ma streseaza masinile. Funny story, prima masina de serviciu a fost un Opel. Dupa un an mi-au dat un Mercedes ca sa ma “recompenseze”. L-am acceptat politicos, l-am condus o saptamana sa vad si eu cum e sa-mi plimb poponeatza intr-un mertzan, dupa care mi-am cerut Opel-ul inapoi. A ramas managerul meu masca, insa pe mine pur si simplu ma streseaza masinile, iar cu cat e mai scumpa cu atat stresul e mai mare. Daca o lovesc ? daca mi-o fura ? daca ii sparg vreun cauciuc etc. Nici nu vreau sa ma gandesc cum as reactiona daca ar fi masina mea personala.

    Sper sa aman cat mai mult acel moment in care va trebui sa cumpar masina personala. Totodata abia astept dezvoltarea car share-ingului si disparitia nevoii de a avea masina personala, desi stiu ca va mai dura ceva.
    Mr. Money Caravan recently posted…The perfect example of a financial scam! – Part 2My Profile

    1. eu nici carnet nu am 😀 – d’apoi masina. Da, si eu am stresul asta. Plus amenzile de parcare si viteza (sotul ia amenzi dupa amenzi, de ex. din Olanda a depasit limita cu 1 km/ora si a venit hartia cu 40 euro). Mai putem folosi masina de serviciu a lui dar ne abtinem la maximum.
      In rest, cand a fost cazul am inchiriat masina. O decizie minunata de altfel.

  2. Pe mine ma mira ca exista oameni care-si iau masini noi si intra la rate pt ele. Dar fiecare suntem diferiti.
    Si noi ne scoatem bine cu masina de functie. Iar a mea important e sa mearga, cit ma tine f bine, am dat 5mii pe ea acum 11 ani, si-a facut toti banii.
    Cit despre masini , sotul e mult mai multumit de Citroen-ul actual decit de Opelul care minca ulei.
    Pai Mr Money Caravan daca se strica, asigurarea plateste, nu? La sotul a trebuit inlocuita oglinda retrovizoare (a intrat cineva in ea) , a costat 700 (o simpla oglinda retrovizoare???!), a platit asigurarea.
    Elena recently posted…Tort Padurea Neagra-Schwarzwälder kirschtorteMy Profile

  3. Stii ca am mai comentat eu pe subiect, la asta cu masina mie mi se pare o prostie sa achizitionezi un bun care se devalorizeaza mai rapid decat se uzeaza. Si ca noi suntem f atasati de ideea de proprietate si posesiune
    noi avem masina, dar nu-i a noastra, si in iarna imi iau si eu una tot asa :))
    Avem leasing privat, e ca si cum am inchiria masina. Avantaj fata de cumparat e ca avem masina noua pe care doar o utilizam si punem benzina. In rest, asigurare, revizii, taxe, whatever, intra in rata lunara. Care e cu f putin mai mare decat daca am fi facut rata ca sa detinem masina. Si peste 2 ani cand incheiem contractul, in loc sa conducem mai departe o masina veche de 5 ani, o dam inapoi si luam alta la fel noua
    Diana recently posted…ce mai citesc cand nu citesc prostiiMy Profile

  4. No, io is mai bizara. Nu mi se pare ecologic sa se fabrice atitea masini noi cind astea vechi merg. Si nu vorbesc de cele foarte vechi, care polueaza. Chiar citeam ca si astea electrice aparent zici ca-s ecologice, dar numai aparent, ca resurse ca sa se produca se consuma f multe.
    Dar cum ziceam, suntem diferiti si fiecare cu ideile lui.

    A sotului de firma e in leasing, la un moment dat voiam sa o cumparam noi dupa perioada de leasing, dar ar fi iesit prea scump.
    Elena recently posted…Christophe Brusset: Sunteti nebuni sa inghititi asta ! – Vous êtes fous d’avaler ça !My Profile

  5. Mai, nu stiu, cu cat o masina e mai veche, cu atat polueaza mai mult si taxele sunt mai mari. Mie cel mai tare mi se pare ca Olanda interzice din 2020 parca vanzarea de masini noi altfel decat electrice, nu mai stiu pe unde am citit. Oricum toate polueaza si eu cred ca suntem un blestem pt planeta asta, dar na, nu poti ajunge peste tot cu bicicleta. ..
    Eu de ex am evitat cat am putut a doua masina pana nu mai pot. In decembrie imi iau. O fi mai ecologic mersul cu autobuzul, dar pe luna pierd 20h, pe care nu mi le da nimeni inapoi. ..
    Diana recently posted…Citadela DinantMy Profile

  6. Pai tot timpul scot ceva nou, sa vinda…traim intr-o lume jetabila.

    Ieri m-am dus sa-mi fac deviz pt ochelari, ma intreaba ce lentile vreau (3 categorii de calitate), aleg alea de calitatea cea mai buna, ca am de gind sa-mi pastrez mult ochelarii. Bun , face devizul si apoi intreaba: va fac un deviz pentru calitatea superioara. “Cum??? Da’ n-ati zis ca astea sunt de cea mai bune calitate??? “. “Da, dar avem si lentile de ultima generatia, astea-s si mai bune”. Zic nu-mi trebe mie ultima generatie de lentile… Cred ca asa-i si cu masinile, nu mai stiu ce sa le mai faca, am vazut acum la una beculet care se aprinde pe oglinda retrovizoare de cite ori trece alta masina pe linga tine.

    1. Da, la toate chestiile, totul e facut acum cu termen de consum, sa se strice, sa trebuiasca sa cumperi, nu sa repari. … mama a folosit acelasi frigider, aragaz, masina de spalat, peste 20 ani, astea de acum au durata de viata, trebuie sa se strice
      Diana recently posted…Citadela DinantMy Profile

  7. Diana, sa nu crezi ca ma luam de tine, ci de politica tarii.
    La Paris sunt interzise masinile mai vechi de 20 ani , dar sunt multi care poate nu au bani sa-si ia masina, sunt altii poate ca mine, care nu vor .
    In Franta a fost incurajata f f multa cumpararea (si de aici fabricarea) de masini diesel. Si acum…ghiciti: de cite ori e vreme buna, cade pe noi poluarea. De la ce? De la masinile diesel!
    Mi-a placut f mult ca in Padurea Neagra turistii au carte de transport gratuit. Am luat bilete la opera, transportul era inclus in pret (care pret e jumate fata de al nostru). Eu cred ca prin chestii de-astea inciti lumea sa se deplaseze mai ecologic, nu interzicind lucruri.
    Elena recently posted…Christophe Brusset: Sunteti nebuni sa inghititi asta ! – Vous êtes fous d’avaler ça !My Profile

    1. Stiu, nu-s genul care se cearta si se oftica 🙂 schimbam pareri, care pot fi diferite , e constructiv
      Astia nu interzic pur si simplu, fac infrastructura intre timp, acum peste tot ai unde sa incarci masina si vor sa faca niste chestii care ies din asfalt si iti incarci in trafic
      Faptul ca interzic inseamna ca dau statul unui proces si ca practic peste 20 ani o sa vezi doar masini electrice
      Noi avem sisteme de carpooling in oras, la univ si in zona de birouri, dar tb sa lucrezi acolo, sunt tot felul de si in Olanda, in Utrecht lasi masina la marginea orasului si ai permis pt 3 pers nelimitat la transportul in comun, cred ca si astea conteaza, dar nu destul
      Diana recently posted…Citadela DinantMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge