Investesc in mine: miscare

Am vorbit atata despre economisit si investit, acum e momentul sa adun toate articolele despre investitul in mine, financiar, fizic, psihic, intelectual. Miscarea este un factor care le impacteaza pe toate: miscarea duce  la costuri mici medicale,  duce la o sanatate psihica si fizica dar mai ales la o capacitate intelectuala crescuta.
Sa facem miscare pare complicat?

Ganditi-va la omul preistoric. Vizualizati-l: o piele de leopard, o sulitza, 2 picioare desculte si o figura de nehalit de 3 zile ce vede caprioara/iepurele in tufis, pandeste cu muschii incordati si o zbucheste. Stie ca are o singura sansa, e motivat de foamea ce roade si de ideea ca ocazia mai vine poate maine si daca nu ii iese acum inseamna ca ramane inca o zi nemancat si cel mai rau, departe de sat inca o noapte. Si ii iese – alearga mai repede si se intoarce cativa km (ore) de mers spre sat cu prada in spate.
( ok ok, varianta pt vegetarieni e cu barbosul slab ce merge 20km pe zi pe camp sa stranga un pumn de seminte & 3 urzici cocotzat pe stanci)

Altadata supravietuirea insemna miscare, si cu tristete ma uit in jurul meu si vad ca miscarea e la fel de importanta dar neglijata!.

Miscare e ceva firesc pt om, pt animal. E in gena. Mecanisme din corp depind de miscare. Suntem mestri in miscare, doar ca am uitat…e nevoie doar sa o redescoperim. Nu inteleg cum de am uitat ceva firesc, si cum de a devenit o corvoada….

E doar nevoie sa ne amintim. CUM?  Cum readucem miscarea in viata zi de zi?

Pai in primul rand incercam. Lasam exercitiile sofisticate care vin in pofida firii si firescului, si ne intoarcem la cele simple si de baza. Mers. urcat. Alergat. Dans, dada, de ce nu dans? Vecina la pensie s-a inscris intr-o formatie de dansuri populare. Pana si strechingul, numit atat de select streching e doar gestul firesc prin care ne intindem dimineatza ca pisicile pentru dezmorit muschi si ligamente.

E important sa gasim miscarea potrivita noua. Nu o sa ne prinda ceva ce nu ne place.  Cum ar fi eu sa ma duc la sala de fitness sa trag de fiare alaturi de o gasca de culturisti…hahaha, o data merg, si in 10min fug de acolo:)))
Apoi mi-o fost important sa inteleg ca nimic nu vine peste noapte, ci in timp. Rezultate rapide si miraculoase le vedem doar la publicitate la tv. In viata reala nu e asa, si mai suntem si diferiti si cu anii de sedentarism din ce in ce mai multa masa musculara pierdem.
Apoi e important sa fie complex. Inotul e complex dar mie mi-e frica de apa. Sarit coarda e intens,  asa ca mi-am luat o coarda din decathlon.
Bicicleta e iar o solutie, de facut pana simt ca imi fortez plamanii, dar sunt un pericol public asa ca nu pot iesi pe drumurile circulate 🙂 (am dat jos 2 biciclisti dintr-o lovitura 😀 )

Doar incercati, cat mai multe, pt cateva saptamani la rand, sigur veti gasi sportul potrivit si in armonia vietii voastre(si nu sah 😀 )

Miscarea e usoara si fireasca. Dar ca orice ce pare usor si firesc si e de adus in rutina  zilnica, implica disciplina. Cuvantul disciplina e cuvant cu greutate pentru noi, romanii. Cu frica. Zgarie creierul fix din amintirile comuniste. Revolta impotriva disciplinei e fireasca, asa ca e nevoie sa ne impunem, rational, cateva saptamani, zi de zi, cate un pic din ce in ce mai mult, totul pana intra in firesc.
Asa ca repetat si devine mai usor si mai confortabil. Ca orice inceput, de luat usurel, nu fortzat, nu incercat prea mult, ci treptat. Si din experienta, ce incepem a 2a/3a oara e si mai dificil, pt ca avem de dus si tristetea esecului anterior – uitam ca acel esec anterior poate deveni de 2 ori mai greu cu inca un esec…

Adaugati ceva placut. Sunt oameni care alearga minunat ascultand muzica. Altii merg la sala cu entuziasm impreuna cu un prieten drag.  Ba sunt exercitii de facut, stil pilates, cu cartea in mana! In Franta in vacanta la cortul vecin era o olandeza cu 3 copii, cea mica mergea de-a busilea, mama isi lua telefonul (as vrea sa cred ca era kindle) si cu un cerc de hollypop (sau cum se cheama cercul ala de rotit pe talie) facea exercitii de abdomen si spate si 30min – eu nici o rotatie nu pot face.  Streching cu muzica de meditatie. Cu o tinta – alerg pana la metrou si inapoi, daca imi decid sa duc/preiau ceva de langa metrou. Streching in metrou  -pt brate si umeri si spate sunt cateva exercitii pe care le pot face pe peron sau in metrou, agatata de bara.
Fara tinte uriase. Fara targeturi prea mari. Pt mine e demotivant sa imi propun sa alerg cate 20km de 3 ori pe sapt…nu ca nu as putea dar un esec m-ar darama mai mult decat placerea de a alerga care 2-3 km din cand in cand.

Inca ceva ce am remarcat: aversiunea de efort. Imi place sa o iau usor… ca nu imi place sa o iau greu :)). Stiu ca sunt persoane nascute sa duca luptele grele, dar eu sunt comoda si nici nu vreau  sa ma tratez, imi aleg alte razboaie de dus.

Altfel, asta e potrivit aici 🙂 – instalati-va pe tel. modern aplicatia numita pedometru si iesiti. 5000 de pasi plimbare seara, pana nu da inghetul si ora de iarna.

 

 

 

Tot la miscare as adauga o sectiune separata: respiratia. Sunt mai multe tehnici de respiratie care influenteaza corpul, pt asta voi scrie alta data.

 

27 thoughts on “Investesc in mine: miscare”

  1. Eu DETEST sportul. Da, fix așa, cu litere mari. Singura dată când îl fac și îl fac cu plăcere e în vacanțe. Atunci mă bag la orice: trekking pe munte sau în junglă, mers pe jos până leșin, bicicletă, explorat peșteri etc. Am ajuns în Milano aseară, azi deja am mers pe jos 8 kilometri, am venit la cazare să-mi fac un duș că împuțeam tot restaurantul dacă intru așa să iau cina pe undeva.

    Și cel mai mult detest să-l fac în sală așa de nebună, să alerg ca bezmetica pe o bandă de alergat, deși mi-ar fi tare ușor pentru că am sală jos la parter în blocul în care stau. E gratis și, deși nu e echipată fantastic, are totuși tot ce-i trebuie: bandă de alergat, biciclete, stepper. De înotat mi-ar plăcea și am și piscină în aer liber tot în blocul unde stau și e tot gratis, dar nu știu să înot 😀 Poate de mers așa prin oraș aș merge că nu-mi displace, dar locuiesc într-un oraș tare neprietenos cu pietonii și nici parc nu am foarte aproape, trebuie să iau un taxi sau autobuz până la cel mai apropiat parc. Numai că trebuie să mă apuc de sport…că-s și grea și mai și îmbătrânesc, de acuma trebuie să-mi ajut și eu corpul, însă e tare greu să găsesc motivație care să mă țină mai mult de 3 zile.
    Apropo de mișcare, noi zicem de noi, dară să vezi la thailandezii ăștia, dacă e de mers pe jos 10 minute ei iau moto-taxi. Nu-mi venea să cred când am văzut.
    Cristina recently posted…Despre plimbatul de bezmetică pe lipa-lipa.roMy Profile

    1. De ani de zile caut scuze si alternative: in vacanta fac si 25 mii pasi (padure, plimbare), in weekenduri si 10-15 mii, in timpul jobului 5-6000. Mi-am luat coarda de sarit si iesit de 2 ori cu ea ccu fata.
      Darr na ca m-am inscris la o sala de femei. Si mai au si bani pt!. Au aparate si un circuit de 30 secunde la cate un aparat, ma bucur ca se termina unele, altele le ador, in final ma simt bine si plina de energie.

  2. Si eu detest sportul, cu bicicleta uite inca un pericol public, imi amintesc cand mi-am instalat fata pe scaun de copil la bicicleta si am cazut cu ea cu tot 🙁 La trotineta sunt la fel de netalentata. Dar imi place sa merg mult, iar in vacante e ca la Cristina: merg km si km.
    De fugit sa nu aud.
    Cum treceam pe langa sala de sport mi-am pus intrebarea oare cum e aerul de acolo, apropo de respirat. Ca toata lumea respira la greu, dar aerul într-o sala nu-i prea mult, daca e si langa o sosea circulata ma indoiesc ca e prea bun.
    La fel si inotul: nu-mi place piscina, dar mi-am gasit scuza ca oricum aerul de acolo nu face bine la plamani din cauza clorului. Sint stidii care zic ca exista mult mai multe cazuri se astm la copiii care au facut inot de mici. Si nici apa nu face bine la piele.
    Acum muuulti ani cand sufeream cu spatele si mergeam la kine am aflat ca pt spate trebuie muschi abdominali buni.
    Asa ca eu cum nu-s sportiva incerc sa merg cat mai mult si in general sa integrez multa miscare in viata de zi cu zi. Si de cand mi-am pus podometrul, chiar si cand uit ceva si trebuie sa ma intorc din drum imi zic ca cel putin fac mai multi pasi.
    Si fac dans 🙂 Asta imi place.
    Elena recently posted…Planuri de gradinarit si buruieni utileMy Profile

  3. Si eu detest sportul cu transpirat pe banda la sala, cum a zis Cristina. Stiu sa inot, dar ma panichez in apa adanca, in vacanta inot in jumatatea de piscina pana la 1.80m, in rest e paguba sa merg la piscina
    Alerg de 2-3xsapt si fac zilnic cate 10-15min de sport pe cont propriu, practic incalzirea pe care o faceam in vremea cand practicam arte martiale, cate 10-15 repetari de diverse.
    Nu concep viata fara sport, pai de unde sa mai iau dopamina, endorfine, ca nu ma omor dupa ciocolata, vicii nu am…
    Diana recently posted…ce-am mai citit asta varaMy Profile

  4. Culmea si eu mi-am luat coardă din Decathlon :)). După care am descoperit ca imi place yoga si bifez conștiincios de 3 ori pe sptămână vreo 45 de minute: 25 aerobic sau ce o fi el, multe din mișcări deși le-am găsit pe youtube la exercitii pt slăbit mie mi le-a recomandat ortopedul, si 20 asane.

  5. Mie imi place sportul, fac tenis, merg cu bicicleta, alerg mult, particip la semi maratoane, desi mai corect ar fi “am participat” fiindca ultimul an a fost obositor. Cand eram in Bucuresti ma duceam la sala, o ora de cardio, apoi lucram diverse grupe de muschi, aveam timp :)) si corp, abdomen lucrat, ehee, tinerete. Cand alerg, dupa 10 minute intru pe pilot automat si nici nu mai sunt atenta la efort, nimic nu deconecteaza mai bine.
    Am facut si sporturi de echipa, am jucat handbal, inclusiv in echipa facultatii :))
    In schimb urasc exercitiile de relaxare gen yoga, pilates etc. Nu pot, am incercat, dar nu. Nu pot nici sport acasa, mie imi trebuie cadru organizat 🙂 Am aversiune fata de piscine, mi se par pline de bacterii (nu sunt germofoba, dar nu pot trece peste).

  6. uite ca eu m-am dus la sala printre musculosi si trag de fiare acolo, in limita a ceea ce pot. sa nu mai mentionez ca in fiecare seara ies cu catelul si ne plimbam lejer cate 2 ore, cel putin. de acum o a trebuiasca sa mai taiem din timp, ca vine frigul, dar oricum, miscare tot o sa facem!

        1. numai cu babutze sunt – mai e o africanca cu solduri pana sub bratz la mine. Si da, babutele au experienta, se vede pe corp!!, dar nu ma las: 30min fac cu ele, mai fa acasa, promit ca ele sa ajung!.

  7. Pentru mine sport so far a fost plimbatul la greu cu cateii (aveam trei la un moment dat, doi salvati de pe strada), apoi plimbatul cu fii-mea in carucior si de manuta cat a fost mica. Acum sunt gravida si rotunda si nu ma simt bine, deci fac pauza, dar, daca totul merge bine, odata ce am alt bebe mic, reincep.

  8. Si mie mi se pare foarte utila miscarea. Nu fac sport pentru slabit, acolo parerea mea e ca o alimentatie corecta aduce contributia cea mai mare. Dar dupa ce mi-am reglat alimentatia a venit inclusiv pofta de miscare. Cel mai des merg la alergat si mai mereu cu castile in urechi. Ma relaxeaza si dau randament mai bun in tot ce fac in ziua respectiva. Dar recunosc ca cel mai mult imi place tenisul sau dansul, unde ma simt bine si nici nu realizez ca fac miscare.
    Denisa recently posted…Cea mai rapida paine low-carb (keto)My Profile

  9. M-am gandit la postarea ta chiar acum, sunt la un restaurant in Milano, am o zi mai relaxata si mai cu “people watching”. Sunt si niste copile iesite la pranz cu tot familionul. Tot zic de “nonna, nonna” adica “bunica”. Deci daca o vedeti pe nonna lesinati. Arata mai bine ca fiica-sa, pare de vreo 35 de ani, rochie deasupra genunchiului, cizme. Si am vazut multe asa. Astea sunt femei ingrijite, cu respect fata de corpul si sanatatea lor.

    1. Copiii mei imi zic mami, logic. Dar pt francezi mamie= bunica. N-o fi si la nonna asta asa ceva? ( zise Elena, roasa de invidie:) )
      Am mai remarcat ca arata mult mai tinere femeile micute si slabute. Iar femeile grase n-au riduri. Eu stiu persoane la vreo 60 intre care e o mare diferenta . Cele slabe, arata de departe de 20 ani, f sportive . Dar extrem de ridate. Grasele nu arata bine la corp, dar de aproape le dai lejer cu 10 ani mai putin decat slabelor. Acum nu stiu ce tine de genetica si ce de altceva…Dar voi face studiu de caz, ca stiu o persoana obeza, si-a tăiat din stomac, deci va slabi, vrand nevrand. Sunt tare curioasa cum se schimba la fata.
      Elena recently posted…Planuri de gradinarit si buruieni utileMy Profile

      1. vecinele mele alergarete sunt asa: corp de subnutrite si fatza specifica varstei … dar ele alearga afara in orice conditii, le vad iarna noaptea venind de la alergat, mie vantul mi se pare cel mai ‘agresiv’ la piele. Habar nu am daca nu cumva ele au slabit brusc dupa ani de obezitate.

  10. Sunt perfect de acord ca nu toata lumea trebuie sa mearga la sala sau sa alerge in parc. Mie nu mi se potrivesc formele astea de miscaare. La mine functioneaza foarte bine dansul in sensul ca imi si place si chiar da rezultate rapid. Problema e ca nu prea am timp sa ma zbenguiesc cat as vrea eu.

  11. se pare ca asta e sigurul domeniu in care ma pot lauda 🙂 Ma plimb zilnic cu copilul ore in sir cand timpul ne permite si cateodata chiar si cand nu ne permite (o parte din scoala o facem povestind in timp ce ne plimbam) Si mai si alergam sau inotam… (fac scoala acasa)

    dar in ce priveste finantele…. sunt o catastrofa… citesc ce scrii in ideea de a-l invata pe el cum sa procedeze. Eu ma lupt acum sa platesc datoriile acumulate dar mereu intervine cate-o cheltuiala neprevazuta si care imi “mananca” toate economiile facute si avansez cu pasi foarte mici…. dar totusi avansez 🙂

    1. e bine asa, ai un inceput bun ca faceti miscare din belsug! Eu vin de departe, ti-am mai zis, mi-am imbunatatit pe rand, parte cu parte a vietii mele, acum 10 ani ciuciu miscare 🙂 . Cu pasi foarte mici am avansat. Si tu vei reusi sa iti gasesti echilibrul 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge