Cateva idei pt a manca mai multe legume iarna lui 2019-2020

Acum ceva luni am citit un articol interesant unde acuza cresterea intensiva de animale la nivel global ca fiind mai poluant decat toate masinile. Habar nu am daca este adevarat sau nu si nu stiu cum au masurat ei gazele emise de vaci, dar sigur au masurat ca  jumatate din planeta e cultivata cu cresterea de furaje pt animale si orice reducere ar face diferenta la nivel mondial. Ca fosta vegetariana, consider ca eliminarea carnii e o decizie proasta pt multi din oameni, dar reducerea la 1-2 mese pe saptamana si cu un consum mai mare de legume pe cat se poate in stare cruda, este un pas fantastic la nivel de sanatate.  Si ceva si mai masurabil: proteina animala (carne, lactate) reprezinta aprox jumatate din bugetul nostru saptamanal – echivalentul lor in legume este mult mai ieftin asa ca se poate economisi fantastic de bine la banii cheltuiti saptamanal.
Asa ca, daca sunteti interesati de a manca mai multe legume, uitati cateva trucuri care au functionat de minune la noi in ultimile luni:
– in mancarurile gatite cu sos legumele pot inlocui minunat de usor carnea. Daca va plac mancaruri gen curry, lassagna, chiftele cu sos sau chiar pizza, incercati-le cu ciuperci sau naut, linte, dovlecel – carnea se poate combina sau chiar inlocui complet de catre aceste legume si gustul ramane la fel de minunat (condimentele fiind de vina)
– ciorbele cu portii mai mici de carne dar mai multe legume. Truc vechi, nu l-am inventat eu, dar adus iar in viata de cand am decis sa cumparam majoritar bio si bio carne e scump.
– pastrat oasele in congelator si fiert pt piftie/zama de oase. Multe supe/pilafuri au primit un gust nemaipomenit fara niciun cost extra, doar cu oasele adunate in ultimile sapt. si fierte la foc mic. Deseori oasele si cartilagiile sunt subapreciate, puteti sa le gasiti la pret mic, dar sunt bogate in colagen si gelatina si minerale, le consider mai important nutritional decat carnea muschi (oase, sorici, urechi, cartilagii, dar si organele de animale se vand mult mai ieftin). Iarna asta am fiert de vreo 3 ori, piftie nu mancam dar au iesit o supa nutritiva.
– mai multe oua si lactate si ciuperci – o decizie preluata de ani de zile  pt ca proteine sunt, dar mai ieftine. Avem un mic producator de unde iau lapte si oua, fac iaurt acasa si fierb 2-3 ori pe sapt. oua pt pachetul la pranz
– folosit mai des legumele care va plac. Ne conopida! minunat! o mancam cruda – o las bucati pe masa si o rontzaim ca atare sau o toc marunt in salate, sau fiarta la aburi si portionez 2-3 cutii in frigider si le combin in salata imediat cum vreau. Iarna asta conopida a fost la pret rezonabil.
– be smart and save time. (cititoarele vechi ma stiu ca sunt o femeie lenesa). Nautul si fasolea uscata au nevoie de multe ore de fiert. Conservele gata fierte sunt o solutie, dar eu am gasit pe astea ieftine la un magazin vrac si iau cate 1-2 kg, las 24 ore la inmuiat, si le fierb si am pt o luna pt ca se preteaza f. bine la congelat in portii fara zeama lor, astfel ca mancarea de fasole de peste 2 saptamani va insemna doar pus morcov, ceapa, pastarnac, telina la robot apoi la fiert, si in 10min adaugat cutia de fasolica gata fiarta si sucul de rosii.
– be smart and save time (tot lenesa sunt).  Efortul pt o salata este de 10-15 min.
– noi perspective. Am crescut cu ideea ca legumele sunt “alaturi de carne”. Acum imi construiesc meniul pornind de la legume si adaug ceva langa (o proteina). E ciudat, asa, la 40 ani sa schimb perspectiva.
– profitat de legumele de sezon. Iarna asta a fost o iarna blanda, fara zapada sau inghet incat in piata am gasit pana de curand dovlea si varza si sfecla rosie si telina, toate ieftine. Asa ca meniul saptamanal a pornit de la ele. Dovleacul a fost copt sau devenit supa crema, salata de varza avuram de cateva ori pe sapt, sfecla rosie o consum si cruda, si fiarta, si cruda dar murata.  Dovleceii pot fi pusi si in salata, cruzi, dar merg minunat si felii pe gratar.
– portii mai mari la legume. Asta e problema la salata fata de carne: e nevoie de portie mai mare. Asta e neajunsul.
– ganditi-va cate economii se fac pt ca nu mai cumpar sumplimente de vitamine: analizele imi ies bune de cand mananc ceva mai multe legume crude. Nu e nimic extraordinar ce fac, in continuare am 2 mese pe zi, majoritar legume si mare parte din ele crude. Analizele de sange arata ca “I have enough”.
– planuit in avans. Am congelat suc de catina. Am facut cateva borcane de muraturi cand am prins f. ieftin la piatza si sotul generos sa care sacose si rucsac (4 borcane de 2l, care s-a terminat am mai facut – varza este). Fasolica verde am oparit si congelat pr cateva portii. Am fiert cartofi dulci de duminica si am de pus la pechete pe 3 zile.
– adaug un ulei de calitate la fiecare farfurie. De masline in cazul ultimilor 3 ierni, presat la rece, dar cu ani in urma gasii ulei de floarea soarelui presat la rece. Asta e neajunsul legumelor: lipsa grasimilor. Gasim usor legume cu proteine si carbohidrati dar gasim rar cu grasimi (avocado si nuca de cocos, haha, si nici macar nu sunt legume, astea sunt fructe!!) asa ca la fiecare fel gatit adaug, dupa ce inchid focul, 1-2 linguri de ulei (asa cum am invatat de pe blog de la Zbor catre vis), uleiul adauga senzatie de satietate.  Mai sunt si nuci/seminte bogate in grasimi dar in general sunt scumpe, asa ca, ocazional, mancam nuci si seminte de floarea soarelui (altele nu am mai gasit la pret asa rezonabil)
– nu am mai cazut in latura de a consuma gluten in orice conditii. Stiu ca e ieftin si pe gustul tuturor, dar nutritional este inferior oricarei legume (doar care mai multe calorii ca altele….). Am mai luat paste din linte /porumb, au carbohidrati suficienti.
– iau si legume si fructe urate. Mi-am dat seama cat de grav am ajuns cand un coleg de birou s-a uitat la merele mele botite si zis: “tu mananci asta?” (le iau de la piatza, nu sunt tratate si se ofilesc, dar el a fost toata viata la supermarket….). Oamenii au uitat gustul si evolutia fireasca a naturii, a produselor, copiii sunt si mai si. Dar despre asta o sa vorbesc in alt articol.

E februarie, iarna e pe sfarsitelea, golim congelatorul si il voi spala vineri seara, abia astept legumele noi.

Ia spuneti, ce legume ati gasit ieftine iarna asta?

20 thoughts on “Cateva idei pt a manca mai multe legume iarna lui 2019-2020”

  1. Ideea ca legumele sunt “alaturi de carne” e larg raspandita la români, ai perfecta dreptate si pana nu ai scris asta negru pe alb nu am constientizat acest lucru. Interesanta perspectiva asupra mancarii aveau stramosii nostri.

    1. la 40 ++ ani am inteles fraza. Ca sa iti dai seama cat de bine inscrisa in creier o aveam. Abia apoi am inteles ca e o extrema, si ca cei care au trecut complet la vegetarianism s-au simtit bine fix din cauza eliminarii extremei.
      Acum mancam carne. Ocazional. De calitate. Pe langa multele legume.

  2. Eu azi am mancat o carne de vită și o farfurie mare de legume: andive, broccoli, ciuperci, dovlecei, le-am pus semi- fierte in suc propriu (innabusite? Adica n-am pus ulei si le-am fiert la foc super mic ). Am mai pus in farfurie ceapă verde si usturoi deasupra. Carnea era de fapt doar jumate dintr-un steak si tot mi s-a parut multa.
    Oua am de la gaini si nu se compara cu nimic de cumparat. Dar gainile au o super-alimentatie, inclusiv iaurtul il împărțim cu ele 🙂
    Pt legume merg la magazinul de vrac si iau de acolo tot ce vad ca arata mai bine si in cantitate mare tot ce e ieftin. E cu circuit scurt, deci direct de la producători. Dovleceii sint excepția, luati din alte parti, ca ei nu vand asa ceva. Iau mai nou chiar si orezul , lintea si nautul ce vin din Franta .
    Am mâncat iarna asta mult dovleac(supa-crema), frunze de vreo 3-4 feluri, ciuperci, varza, andive, morcovi, praz… N-am vrut sa cumpăr nimic ce nu e de sezon si nici un avocat. Am dat-o in bara cu dovleceii, ca ii plac fetei si am mai luat o data o mână de rosii cherry si 5 avocati
    Cu încălzirea asta cred ca multe devin de sezon: in ianuarie am mancat ultima roșie din gradina (păstrată în pivnita) si am mai avut inca fragute si zmeura 🙂

  3. Sunt perfect de acord cu cele scrise de tine. Deh, de la 40 ++ ni se trage! Eu mănânc de post miercuri și vineri, lunea consum doar ceai, cafea, supă clară de legume. Îmi rămân 4 zile când aș putea mânca carne… dar nu mă dau în vânt după ea. Bănuiesc că din cauza asta am o carenta de fier. Altfel, gătesc preponderent legume și fructe de sezon, conserve făcute în casă, murături în saramură. Carnea de pui sau porc este de țară, pește de captură, ouă de țară. Articolele tale despre alimente de sezon în diferite perioade ale anului au completat ce știam eu de acasă de la mama.

    1. cu probleme asemanatoare cu fierul fac analize la 2-3 luni si reglat alimentatia: se pare ca la mine glutenul (Acid fitic ) si lactatele (calciul) inhibau absorbtia de fier. Medicul unde ma analizez mi-a atras atentia ca Vit C ajuta la cresterea asimilarii ( adica legume crude).

      1. Încerc și eu regim fără gluten ca să văd cum ma simt. Urmăresc câteva aspecte și îmi doresc să am rezultate atât de bune încât să elimin glutenul pe termen lung. Tu împreună cu Elena m-ați trimis la dr. Amy Myers. Mulțumiri!

        1. Cartea Dr Amy Mayers nu e unica, dar e scris intr-o forma fluenta, facil de inteles si aplicat. Si tradusa in romana :). Conceptele le cunosc de 10 ani, initial cautat pt a imi creste imunitatea si scapa de alergii, am gasit in studii pe nbci, oxfordjournal, britishmedicaljournal, are diferite nume gen AIP AIP (auto-immune protocol) sau Regime Seignalet sau Low histamine response food dar in principiu toate sunt au aceeasi organizare: flora intestinala impacteaza imunitate, absorbtie intestinala, stari emotionale, iar viata prea chimizata si tratata termic impacteaza.

      2. Acidul fitic nu e in gluten, ci mai ales in învelișul boabelor de cereale, leguminoase, uleiuri vegetale. Inhiba absorbția fierului, mg, zn in general. Iar cu lactatele asa se zice, ca din cauza ca au prea mult calciu, se inhiba absorbția fierului, astea fiind valabile pentru toata lumea.
        Eu ma simt f bine fără lactate si gluten. Gluten mai iau totusi, dar imi fac paine cu grâu din soiuri străvechi, deci gluten mai putin.
        De fapt mi-am facut niste analize pe cand eram disperată ca am alergii, asa am văzut că imi fac mult mai rau lactatele sau albusul de ou decat glutenul, deci paine mai iau, cu masura.

  4. Eu imi fac multe salate, cu ce legume gasesc la momentul respectiv prin casa. Am constatat iarna asta ca nu mai pot manca muraturi, mi se par mult prea sarate acum. De orice inseamna lactate sau produse derivate (inclusiv cu urme de lapte) din pacate nu ma mai pot atinge (din motiv de alergie la bebele alaptat), asa ca bag la greu lapte de migdale/cocos/ovaz si iaurturi/ceva branzeturi din aceeasi familie. Daca laptele si iaurtul sunt ok, la capitolul branzeturi sufar cumplit, pentru ca eu eram mare iubitoare de branza cu orice, iar inlocuitorii vegetarieni nu se compara. In plus, am descoperit ca sunt mult mai scumpe derivatele din cocos/migdale/caju si asa mai departe, deci sa fii vegetarian/vegan costa (pt anumite produse). La mine in zona, legumele de buna calitate, tot asa, se gasesc in magazine mai scumpe, iar diferenta de calitate se simte imediat la gust. Una peste alta, incerc cat imi permite buzunarul sa mananc sanatos, in conditiile in care la mine acasa fiecare membru al familiei are alte gusturi si preferinte culinare (si nu suntem decat 4). :)))

  5. Eu iarna asta mi-am pus săptămânal la servici minimum o zi, dar de obicei doua: mancare de linte rosie cu curry si lapte de cocos alături de orez fiert (integral), iar deasupra chiar cand mananc imi pun un strat de frunze verzi(spanac, mache…).

    1. Buna idee, ia sa mai schimb meniul.
      La mine pachetele de iarna asta s-au compus in general din cartofi dulci fierti/copti sau dovleac copt, alaturi de ou/varza/andive/radichio/morcovi rasi etc. Dar inainte a fost baza fie fasolica fiarta, fie naut fiert. Nimic scump, nimic complicat, lucrurile gatite le pretaesc in weekend, si apoi combin in cateva minute.

  6. de la tine am invatat sa mananc conopida cruda, de la o prietena am aflat ca si broccoli merge rontait crud, eu nu mai mananc carne si lactate de mai bine de un an (mai mananc cate o prajitura care are unt/frisca/crema, dar rar), asa ca legumele sunt la putere, mi-am luat niste carti cu retete, mai urmaresc niste bloguri (are Dana Rozmarin cateva retete pe care le-am incercat si le fac mereu, varza de Bruxelles cu pere si ceapa la cuptor, ‘ciocolata’ raw (cacao cu goji rehidratate si miere), din astea tot mananc. sa stii ca analizele mi-au iesit excelente, deci in cazul meu nu duc lipsa carnii sau a lactatelor

  7. Eu stii ce mai fac? Iau tacam de peste (cap, coada si sira spinarii) si fac ciorba… mai mult de gust… Acum si cat de sanatos o fi(am gasit doar tacam de somon), nu stiu. Insa mie imi place si simt ca ma hraneste zeama aia…

    Te pup!

    1. supa de oase (de peste, dada!) e o solutie ieftina si la indemana tuturor, bogata din colagen si minerale. Doar ca nu stiu cum de au ajuns mancarurile astea subapreciate de romani si muschiul/pieptul de diverse animale care e vandut la supra pret (de 3-4-5 ori mai mult) atat de la moda…

Leave a Reply to Luminita Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge