O replica ce am auzit-o zilele astea din 2 situatii in jurul meu: nu am cu ce plati chiria. Chiria de regula se achita pe 1 ale lunii si pana la sfarsitul lunii nu mai e cand/unde lucra/face un miracol in cele 2 sapt ramase.
O situatie terifianta. Nu am trecut prin asta, am reusit mereu sa imi acoper prima data nevoile primare – casa, apa, curent, minim de mancare, dar am avut un chirias ce a platit cu intarziere.
Ce mai poti face?
1. citeste contractul de inchiriere. De data asta atent.
Vezi si legile locale. In unele orase americane au declarat situatie de criza si niciun proprietar nu isi poate da afara chiriasii pe vreme de ciuma.
Sunt asociatii/sindicate ale chiriasilor? Ia intrebati. E foarte important sa ne cunoastem drepturile, mai ales cand vremurile sunt cum sunt.
2. contacteaza-ti proprietarul. Cat mai repede. Nu 3 zile dupa ziua de platit chiria si cand incepe el sa sune.
Realitatea e ca majoritatea proprietarilor nu vor sa isi dea chiriasul afara la prima intarziere cu plata. Cu atat mai mult cat in carantina e imposibil de organizat vizite si gasit alti chiriasi. Cu atat mai mult daca ai fost serios si nu ai avut nicio intarziere/distrugere in apartament in ultimii ani.
Cu cat mai repede cu atat mai bine, si fiti deschisi la discutie si la gasit o solutie.
3. vedeti ce puteti plati si faceti un plan. Asta de gandit inainte de a scrie un email proprietarului. Oricum pe email e mai usor decat la telefon, are timp sa citeasca si sa se gandeasca.
Vedeti daca va calificati la somaj, ce suma e somajul, cat puteti da pe chirie si cat pe alte cheltuieli. Distributia de bun simt e 1/3 pt costurile cu locuinta (Dave Ramsey are mai detaliat). Si mai ales in cat timp va puteti reveni financiar. De ex. daca aveti chiria de 400€, cand sunati puteti sa ii spuneti ca puteti suporta doar 200€ pe luna, timp de urmatoarele 3 luni. Chiar daca nu o sa ii placa, macar are o propunere in joben, o solutie.
O idee din jur: un amic s-a oferit sa renoveze garajul/tunda copacii/ vopseasca gardul si baia – mici lucruri ce se fac la o locuinta periodic, el fiind chiriasul casei si a propus proprietarului serviciile astea contra chiriei. Proprietarul a acceptat (cred ca nu avea de ales, dar per total a iesit in castig si proprietarul pt ca renovarile consuma timp, efort, si complicat cand e chiriasul acolo, deseori pt renovatii e nevoie sa astepte intervalul dintre 2 chiriasi).
Oricare din idei va vin sunt idei bune, lasa loc de discutii si mai ales de castigat incredere si demonstrat maturitate.
4. gandeste pe mai departe. E ok sa mai stai aici inca o luna. Dar e ok si sa cauti o locuinta mai mica. Sau inchiriat cu prietenii. Sau mutat cu mama. Orice e bun: in fiecare din cazurile de mai sus chiria mai mica, facturi de intretinere mai mici.
5. Cel mai rau e sa nu faci nimic. Actioneaza. Nu sta intr-un loc si astepti cel mai rau sa se intample. Sau ca proprietarul nu vede. Daca a ajuns proprietar ce inchiriaza sa stii ca nu e nici prost si nici neintelegator, a muncit si vazut mai multe decat tine, chiriasule.
6. achita prima data intretinerea. Pt a nu a ajunge la penalitati si discutii si cu administratorul. Nu o data administratorul m-a salvat recomandand o solutie practica, pentru ca e in domeniu si contact cu oamenii si mediaza situatiile cu vecinii si a vazut multe din administrarea unui aparatament, dar nu va face asta niciodata unui neglijent si indolent ba chiar ar putea sa iti faca viata mai amara. Mai usor discut cu proprietarul ce isi poate amana/ reduce rata la banca dar administratorul nu poate sa iti reduca intretinerea, si mai ales nici nu vrei sa ai in cap si comentariiile vecinilor buni platnici -aka pensionarii.
Oricare pas faci, e bun. E dovada de imaturitate sa stai si sa astepti cu mainile in san sa fii dat afara- se poate intampla si maine, si peste 1 luna.
Despre cei cu ipoteca la banca vorbim mai colea.
Deși în perioada asta sunt no work & no pay timp de 3.5 luni, nu mă aflu în situația de a nu putea plăti chiria. Din fericire. Nici nu vreau să mă gândesc cât stres ar fi să mă aflu într-o asemenea situație. Mai ales că nu pot să mă mut la mama în caz de ceva, un bilet de avion până la mama e chiria mea pe câteva luni.
Apropo de întreținere, aici nu o plătim noi, chiriașii. Nu știu dacă e valabil asta peste tot sau ține de complexul în care stai, dar aici la mine cheltuieli precum curățenia blocului, a piscinei, întreținerea sălii de fitness, băieții de la securitate, domnul care are grijă de spațiile verzi, gunoiul, electricitatea „la comun” (lift, pe holuri etc.), toate astea sunt plătite de proprietari. Nici ei nu plătesc lunar, le vine o factură o dată la 3 sau la 6 luni. Noi, chiriașii, plătim doar ce consumăm în apartamentul în care stăm (electricitatea din apartament, apa). Căldura nu e cazul :))
Și la electricitate ne-a ajutat puțin guvernul, cum stăm acasă mai mult în perioada asta, cresc facturile pentru că folosim aerul condiționat foarte mult. Așa că au redus factura pentru vreo 3 luni, în funcție de tipul de contract (pentru unii e 0, pentru unii e factura la nivelul celei din februarie, pentru alții factura din februarie + un anumit procent).
Cristina recently posted…Fantomele din Phnom Penh. În vizită la Muzeul Genocidului (Închisoarea S-21) și Choeung Ek Killing Fields din Cambodgia.
In bucuresti cunosc mai multe cazuri in care proprietarii au negociat. Un coleg a plecat la parinti, i-a redus intretinerea la 100 eur plus utilitati. Alt coleg avea chiriasi, le-a oferit reducere 50% dar sa stea un an. Au refuzat insa a gasit imediat alti chiriasi la un pret similar . Alt coleg de munca a redus chiria cu 50% timp de 3 luni.
Solutii sunt si cred ca majoritatea proprietarilor este deschisa la negociere…
Marius recently posted…5 activități creative pentru preșcolari
Cred ca e f util articolul pentru cine se afla in situatia asta. Mie mi s-a parut cel mai important punctul 5.
Altfel, in general, e f bine sa stim care sunt obligațiile chiriașului si care ale proprietarului: cine ce plătește. Noi platiseram odata f mult instalatorul, agenția imobiliară n-a vrut sa ne ramburseze si noi am luat de bun ce ne-a zis. Dintr-o întâmplare, la un curs pentru serviciu, am aflat ca legea in Franta e ca proprietarul plătește cheltuielile astea. Asa ca am reclamat si ce bine ne-au prins acum, dupa mai bine de 2 ani de la întâmplare, sa primim niste sute bune de euro.
Elena recently posted…O « buruiana » prețioasă: Fumaria officinalis (fumarița)
situatie ca a ta am mai auzit.
Am scris articolul auzind altele mai triste: contracte semnate prost, garantii date in mana, dar si romani cu fatalismul in buzunar, stiindu-si drepturile, dar nu si le-au cerut ca au mai auzit ei ca la altii nu stiu ce nasol s-ar fi intamplat. E important si sa ne cerem drepturile, ignoranta nu e o binecuvantare.