Fara diete din Ianuarie :)

Probabil si la voi e facebook-ul plin de decizii marete pentru ianuarie. Daca ar fi doar pe facebook dar si o  prietena m-a sunat si  la telefon mi-a jurat si promis ca gata, din ianuarie incep sa…
M-a busit rasul. Aud asta in fiecare an. An de an am auzit asta si chiar eu am zis-o an dupa an ca din ianuarie merg la sala /alergat /fac abdomene /tin cura de slabire /tai carbs / cura de sucuri verzi / go vegan  /sunt buna etc etc – si sigur m-ati mai auzit si altele.

Ianuarie nu este luna pentru cura.

Ianuarie e luna de iarna, avem nevoie sa ne ajutam organismul sa treaca cu blandete prin stresul frigului si lipsei soarelui si virozelor, nu e cazul sa ii mai adauga alt stres, furstrari, carente. Frigul este interpretat de corp ca un stres. Unul fizic dar tot stres este. Citeam ceva studii medicale cum ca propriul nostru corp reactioneaza la  stresul fizic similar ca la stresul emotional: iesim la frig si nu suntem imbracati corespunzator si corpul are circulatia proasta si nu e obisnuit cu asta asa ca prima reactie a corpului e sa elibereze anumiti hormoni tiroidieni dar si mai mult cortisol, ba mai mult, frigul impacteaza si dopamina, estrogenul, plus ridica arderile. Bonus e iarna, corpul produce diferit melatonina  si serotonina. Pt a ridica arderile si incalzi periferic e nevoie de glicogen pt arderi (ah, sper sa nu incurc termenii) si daca nu avem avem pe loc apare senzatia de foame. Si e ok sa simtim foame la stres!! e ok sa mancam la stres! Vedeti, ani de zile am zis ca foamea la stres e ceva nasol. Ei bine e reactie fireasca. Ceva ce a inceput de curand sa fie studiat  este ce nutrienti sunt necesari pt toti hormonii acestia?  magneziu, zinc, crom, da, dar si anumite grasimi, proteine, si surpriza, carbohidrati, carbohidrati buni care sustin sistemul endocrin. Masurasera ca un om in ziua de deadline la munca si cu multa presiune de la sef poate consuma pana la 5000-6000 calorii pe zi! Asa de mare e necesarul corpului in conditii dure.
Daca avem in corp suficienti nutrienti in momentul expunerii la stres, corpul se va adapta imediat, va produce imediat cantitatea de hormoni si incalzi periferic corespunzator, astfel incat sa nu apara reactiile in lant de deprivare  si astfel acea stare de stare de ‘stres’ este mult atenuata.   De aceea nu in timpul inghetului se incep dietele cu sucuri de legume si 3 frunze de patrunjel motz in varf, nu, iarna este momentul de supe calde,  de oua fierte moi, de supa de oase bogata in minerale dar mai ales bogata in grasimi bune si colagen (este alimentul dovedit cel mai util in stari de stres fizic si emotional pt corp), iarna e loc de un avocado si daca este prea scump, luati un unt de tara sau o sticla de ulei de masline presat la rece si adaugati cate o lingura in fiecare farfurie, costa mult mai putin, iarna este momentul de mancat dovleac copt si morcovi cruzi sau fierti dar mai ales crud, sau versiunea moderna numita cartofi dulci, iarna consumam paté de ficat etc.
Daca e cazul de ceva dieta din motive medicale atunci incepeti cu adus alimente bogate in nutrienti: lactatele de tara grase, organe, oase, sorici, morcovi si dovleci, fructe etc – sunt cateva la indemana si ieftine. Mai intai hranim corpul si ii echilibram catentele. Dupa cateva zile-saptamani corpul va incepe singur sa se aseze si sa nu mai simtim pofta de tot felul de tampenii.  Si indirect va creste si imunitatea – pentru ca, evident, toate sunt legate dar le vedem cand e prea tarziu.
Acelasi lucru se intampla si la stresul psihic. Un corp hranit adecvat va trece mai usor peste tot ce ni se intampla. Si ni se intampla… dupa cum stim ca vine iarna cu frigul ei, mai stim ca vin si imbatranirea, bolile celor dragi, moartea celor dragi.

Problema este cand alimentele ce le consumam zi de zi sunt contra metabolismului. Contra hormonilor. Contra noua. Daca noi ii oferim zilnic alimente si rutine ce impacteaza negativ metabolismul si sistemul endocrin zi de zi, orice ni se intampla ne va fi mult mai dificil.  Cafeaua (mai ales pe stomacul gol) da peste cap sistemul endocrin, glutenul, uleiul de palmier /floarea soarelui /  soya etc (si mai ales alea puse pe foc, in bunul stil al snitzelului romanesc) nu ajuta.  Iar alimentele industrializate sunt imbogatite cu astea.
Asta explica de ce mesele romanesti de sarbatori, desi copioase, aduc corpul in starea de a nu ne fi ‘saturat’, ne e iar foame, am mai manca ceva, si intram intr-un carusel hormonal si emotional: endorfine, serotonine, tiroide etc. Putine alimente ce le gateam de sarbatori le-am mai pastrat eu in bucatarie: pestele si friptura de porc cu legume la tava, sunt super, dar chestiile prajite nu, sarmalele nu, fainoasele nu, maionezele…nu,  droburi si foietaje ( nu nu si iar nu), de snitzele….toate astea vin cu calorii goale. Aia e – in familiile unde se consuma astea o sa vedeti si diabet, si tiroide, si boli autoimune, si dificultati de a ramane insarcinata si bonus stari depresive post sarbatori sau nevoia de a manca o ciocolata sau 1 kg. Pe drumul ala am fost si eu, vin de acolo.
Totusi, as lasa cateva traditionale romanesti valoroase: sorici, piftie, toba. Facute de casa, ideal. Si am adaptat multe, unele salate se pot face fara maioneza, adaugat carbohidrati buni (morcovi, pastarnac, sfecla rosie din belsug), si evident fructe.
Pana acum toata lumea scria contra zaharului. Si inca scrie. Pe care, pe buna dreptate, nu il consider  un aliment ok. Dar citind ingredientele de pe un biscuit din comert, concluzia e ca zaharul e poate, unul din cele mai putin rele, celelalte sunt si mai si. Ganditi-va la asta data viitoare si puneti o farfurie simpla pentru metabolismul vostru, pentru hormoni, pt imunitate.

P.S. cand ma fac mare, iarna ma mut la Mediterana.

Asa ca, ianuarie, a devenit o luna in care am grija de corp. Incep anul lent. Cu plimbari lente, cu gatit in casa simplu si cald, din alimente de baza. Incerc farfurii echilibrate adica sa contina si legume, si fructe, si proteina, si grasimi din alea bune, putine dar bune) – si zilnic. O luna in care incerc sa dau timp si rabdare corpului sa se odihneasca si sa isi revina, incerc sa ma culc mai devreme dupa dezmatul de sarbatori, macar cu 30min mai devreme. Exercitii cu moderatie si zilnic – o plimbare lunga si un ceai cald dupa. Sters din fb /instagram macar o persoana care aduce mesaje triste /obositoare. Unu pe zi, zic. Adaugat o cana de apa calda cu lamaie si putina miere. (sau ceai cald, de plante, dar anul asta am uscat prea putine din vara). O cana pe zi nu costa mult, da? O portocala la micul dejun. Sau un mar. Sau un morcov. 1 pe zi in plus pare putin, dar sunt 30morcovi pana la sf lunii.  Asezat si scris o pagina intr-un jurnal cu micile recunostinte zilnice, cu lucrurile ce ne facura fericiti, cu lucruri de facut doar pt mine. . Repeat all tomorrow. O pagina zilnica inseamna 30pagini luna asta. O luna de odihna.
P.S. cine a pus examenul la scoala in ianuarie…..? cine….?

8 thoughts on “Fara diete din Ianuarie :)”

  1. La multi ani!
    Eu nu inteleg de ce sunt asa diabolizate sarmalele: doar au multa varza, care e si fermentata in plus, de grasimea de porc am.auzit in ultimii ani de bine, sunt fierte, nu prajite. Mai au si sos tomat si cimbru… Mie imi plac mult de tot si fac doar de Crăciun, o parte le pun la congelator si le scot cu mare bucurie.
    La francezi acum toata luna ianuarie mancam galette peste tot, asta mi se pare mult mai nesănătoasa decat sarmalele.

    1
    1. dupa 3-4 ore de fiert, nu mai ramane nicio urma de probiotice. Alea nu sunt stabile termic. Asa ca varza aia cruda, zeama, cotoarele, da.
      Grasimea e buna. Dar trata pe foc atatea ore nu e bine. Arsul e una ca ajunge pe la 180gr temperatura, dar oare bate cele de 3-4 ore la 100gr ?
      Vitamine ciuciu, vit C s-a deteriorat dupa nici 30min pe foc. Fibrele alimentare? nici aici nu ma pronunt. Ficatul unora le digera f. greu si apare starea aia de abdomen umflat si somn dupa masa.
      Da, raman carbohidrati, proteine, si grasimi. (acu daca le faci keto, e alta poveste).

      Despre gallete nu mai zic. IAr nu am prins coroana.

  2. Mi-e dor de o ciorbă de os afumat, șiră de porc sau ceva ciolan cu muuuulte cartilagii și zeamă de varză, cred că fac una joi sau vineri ca să pot mânca liniștită în week end, cu un adaos generos de hrean 🙂
    KT recently posted…Trilogia culorilorMy Profile

  3. Foarte interesante alegerile și explicațiile tale. De admirat.
    Doar că dați prea multă atenție mâncării. Sau așa mi se pare. O generație grijulie cum n-a mai fost.
    Eu mănânc ca să trăiesc. Cumva legat de fonduri. Ce am când nu am și ce am poftă când am.
    La mulți ani cu voie bună.

    1. La multi ani si te pup!
      Da, asa e. Am anumite probleme cronice (alergii) iar eu bolnava nu mai vreau sa fiu. Cand aud unii cate pastile au in casa, ma sperii – am nimic.
      In ultimii 12 ani nu am racit niciunu in casa. Controalele medicale le facui anual compensate, dar in decembrie si-a fracturat fiica mea la scoala asa ca am fost la urgenta si 4 controale si, desi partial compensate (totul se plateste aici, inclusiv urgentele), m-am minunat cat de scump e. Chiar si putini, nu mi-a placut sa dau banii asa :), nu mai zic de drumuri – sotul a zis ca cere la asigurarea scolii sa acopere si diferenta. Pai ce, se pun ei cu o femeie?? 🙂

      1
  4. La noi nu te mai primeste la urgente daca mergi direct, suni la SAMU sau la pomieri si ei decid daca te duc la urgente sau nu. Au profitat multi ca e gratuit si au aglomerat urgentele.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge